«Хочу-бо, — сказав, — списа приломити кінець поля Половецького; з вами, русичі, хочу голову свою положити або напитися шоломом з Дону!» Тоді вступив Ігор-князь в золоте стремено і поїхав по чистому полю. Сонце йому тьмою путь заступало; ніч, стогнучи йому грозою, птиць збудила; лютий свист зблизька встав: велить прислухатись землі незнаємій: Волзі, і Помор'ю, і Посуллю, і Сурожу, і Корсуню, і тобі, тмутороканський ідол2! І половці небитими дорогами побігли до Дону великого; кричать теліги опівночі, мов лебеді сполохані. Ігор на Дін воїв веде! Уже-бо біди його птахи ждуть по дуб'ю, вовки страх наводять по яругах, орли клекотом по кості звірів зовуть, лисиці брешуть на черленії щити3. О Руська земле, уже за горами єси! Довго ніч меркне. Зоря-світ запалала. Мла поля покрила. Щебет солов'їв заснув, говір галок пробудився. 1. З якою метою автор вводить у поему образ дружинного співця Бояна? Як він характеризує творчу манеру гусляра? Знайдіть відповідний рядок у тексті, поясніть вжиті засоби виразності. 1Див — віщий птах; тут: розвідник-половець, який сидів на дереві, щоб пронизливим свистом попередити про наближення ворожого війська. 2 Тмутороканський ідол — одна з двох статуй божеств 3 Санерга і Астарти, споруджених у III—IV ст. до н. д. в Тмуторокані — столиці Тмутороканського князівства Київської Русі на Таманському півострові (нині — Краснодарський край).
|