ДУМИ МОЇ, ДУМИ мої Думи мої, думи мої, Лихо мені з вами! Нащо стали на папері Сумними рядами?.. Чом вас вітер не розвіяв В степу, як пилину? Чом вас лихо не приспало, Як свою дитину?.. Думи мої, думи мої, Квіти мої, діти! Виростав вас, доглядав вас, — Де ж мені вас діти? В Україну ідіть, діти! В нашу Україну, Попідтинню, сиротами, А я — тут загину. Там найдете щире серце І слово ласкаве, Там найдете щиру правду, А ще, може, й славу... Привітай же, моя ненько, Моя Україно, Моїх діток нерозумних, Як свою дитину. З чим Шевченко порівнює свої поетичні твори? Обґрунтуйте доцільність цих порівнянь, посилаючись на текст. Яку роль відіграють риторичні запитання і повтори у вірші? У чому полягає патріотичний пафос поезії? В яких рядках найяскравіше виражена громадянська позиція автора? Чи змінюється упродовж твору настрій поета? Свою відповідь аргументуйте. Вивчіть вірш «Думи мої, думи мої» напам'ять. Літературно-мистецькі паралелі Михайло Божій (1911—1990) — український живописець. Народився в м. Миколаєві. Навчався у Миколаївському художньому технікумі. Лауреат Державної премії України імені Тараса Шевченка. Найвідоміші картини художника: «Перший урок», «Медсестра», «Думи мої, думи...», «Травень». За поданим планом проаналізуйте картину Михайла Божія «Думи мої, думи...».
|