їли ляхів собаки І сірії вовки. Гей,там поле, А на полі цвіти — Не по однім ляшку Заплакали діти. Гей, там річка, Через річку глиця — Не по однім ляшку Зосталась вдовиця... 1. Виділіть три смислові частини у пісні «Чи не той то хміль», прокоментуйте їх зміст, визначте інтонаційні особливості кожної. 2. Знайдіть у тексті поетичні паралелізми. Поясніть, яку роль вони відіграють. 3. Якими пісенними рядками висловлено ставлення народу до Богдана Хмельницького і до польської шляхти? Зачитайте і прокоментуйте відповідні рядки. 4. Розгляньте картину невідомого художника, на якій зображено Богдана Хмельницького (с. 14). Опишіть за нею зовнішність гетьмана. Що символізує булава в руках Хмельницького? ОЙ МОРОЗЕ, МОРОЗЕНКУ Ой Морозе, Морозенку, Ти славний козаче, За тобою, Морозенку, Вся Вкраїна плаче. Не так тая Україна, Як та стара мати, Заплакала Морозиха, Та стоячи біля хати. Ой з-за гори та з-за кручі Буйне військо виступає, Попереду Морозенко Сивим конем виграває. То не грім в степу грохоче, То не хмара світ закрила,— То татар велика сила Козаченьків обступила. Бились наші козаченьки До ночі глухої, — Полягло наших чимало, А татар утроє. Не вернувся Морозенко, Голова завзята, Замучили молодого Татари прокляті. Вони його не стріляли І на часті не рубали, Тільки з нього, молодого, Живцем серце виривали. Поставили Морозенка На Савур-могилу: «Дивись тепер, Морозенку, На свою Вкраїну!» Вся ти єси, Україно, Славою покрита, Тяжким горем, та сльозами, Та кров'ю полита! І поки над білим світом Світить сонце буде, — Твої думи, твої пісні Не забудуть люди.
|